Bron: pixabay / bru-no

Timemanagement | Hoe doe je dat en wat heb je er aan?

Wil je als bedrijf een beetje succes boeken, dan kan je er niet omheen: timemanagement. Methodes om werkprocessen zo simpel mogelijk te maken. En door structuur meer taken te doen in minder tijd. Want echt, timemanagement levert vaak veel tijd op.

Er zijn mensen met een aangeboren timemanagement-talent, maar de meeste mensen kunnen hierin wel een zetje gebruiken. Vooral als het gaat om complexe werkzaken of met het huishouden in periodes dat alles tegelijk komt. Dan kan een beetje timemanagement geen kwaad.

Timemanagement in een notendop

Bij timemanagement komt het er vooral op neer om je tijd zo nuttig mogelijk te besteden. In onze wereld van overdaad is er eigenlijk maar één ding schaars en dat is tijd. Vooral als je ondernemer bent, kan tijdmanagement veel geld opleveren omdat je je tijd besteedt aan de dingen die écht opleveren. Om deze reden ben ik hier dagelijks mee bezig, omdat timemanagement niet bepaald een aangeboren talent van me is 😉 Ik heb op twee punten veel baat bij timemanagement:

☆ Prioriteiten stellen | Ik vind het heel lastig om te bepalen wat echt belangrijk is en wat niet. Dit had ik als kind al, waardoor ik hoofd- en bijzaken vaak minder goed kon onderscheiden en dus ook veel moeite had om vakken als geschiedenis en aardrijkskunde te leren. Maar ook in het dagelijkse leven kan ik vaak ‘blijven hangen’ in dingen die niet belangrijk zijn.

☆ Taken bundelen | Ik doe vaak dezelfde dingen, omdat ik verschillende websites onderhoud. Het is natuurlijk onzin om elke dag opnieuw het wiel weer uit te vinden en bovendien kan het erg vervelend zijn als ik dingen vergeet. Ik bundel dus mijn werkzaamheden veel, zodat ik me helemaal op één taak kan focussen. Zo heb ik bijvoorbeeld een ochtendje ‘financiën’ en filter ik veel e-mailberichten over hetzelfde onderwerp, zodat ik die op één moment in de week kan wegwerken.

Waarom is timemanagement nodig?

Als je heel veel tijd hebt en weinig taken, dan is timemanagement niet nodig. Maar helaas is dit vaak niet het geval. Niet alleen hebben we zelf in deze drukke tijden vaak teveel hooi op ons vork, ook bij de meeste bedrijven wordt veel druk gelegd om de arbeidskosten zo laag mogelijk te maken. Het is niet voor niks dat veel bedrijven zelf timemanagement-cursussen aanbieden. En niet zonder reden, want het kan je echt zoveel tijd schelen en energie opleveren!

Hoe kun je timemanagement toepassen?

Er zijn verschillende methodes van timemanagement, maar de bekendste – waar veel andere methodes op zijn gebaseerd – is Getting Things Done. Komende tijd zal ik op deze website een aantal methodes uitproberen en uitschrijven.

➤ Lees ook: Getting Things Done: waarom het werkt

Ben jij goed in timemanagement?

Ik ben 30+, getrouwd met Yuri en moeder van Anna (7). Ik werk als ZZP'er aan de grootste geschiedeniswebsite van NL en heb een (online) boekwinkel. Hierdoor ben ik elke dag bezig om efficiënter & doelgerichter te werken. En daar geniet ik heel mindful van :-)