Bron: Pixabay

Mindful door de coronacrisis

Het is vandaag dag 20 van de quarantaine in de coronacrisis. De drie weken waren vooral een hoop ‘en nu?’ hollen, stilstaan, angst, stress en toch ook genieten. Een aantal tips.

Deze crisis is één van de raarste dingen in mijn leven en dan vooral mijn reactie erop. Hij verschilt namelijk per dag en soms zelfs per uur. En tegelijkertijd raak ik een beetje afgevlakt, omdat ik nogal van de oplossingen ben en de enige oplossing op dit moment is: wachten tot (of?) het overgaat. En laat wachten nou tóch niet mijn beste eigenschap zijn.

In deze rare tijden ben ik extra dankbaar dat ik weet wat mindfulness is en dat ik dit kan toepassen als ik weer eens gestresst, geirriteerd of angstig raak. Ik deel een aantal tips die mij door deze periode heen helpen. Ik hoop dat jij er ook iets aan hebt.

Alles gaat voorbij, ook dit

Alles gaat voorbij, ik schreef er al eerder iets over en toen ging het er vooral over dat emoties weer verdwijnen. Ook negatieve emoties. Maar in deze tijd is het aan de ene kant prettig om te weten dat deze crisis voorbij gaat, maar aan de andere kant is dat doodeng. Want hoe staan je financiën erbij na deze crisis? Is je familie nog compleet? Is de samenleving nog hetzelfde? De crisis is zo groot dat je weet dat de gevolgen óók groot kunnen zijn. En dat hierdoor ook sommige fijne dingen in je leven voorbij kunnen zijn.

‘Alles gaat voorbij. Ook de mooie tijden, maar ook de crisis’

Maar weet je, dit was altijd al zo. Als je regelmatig dankbaar bent, dan weet je ook dat al die dingen vergankelijk zijn. Niets duurt voor eeuwig, dat is juist waarom we het zo moeten koesteren. Als je ooit zwanger bent geweest werd je misschien – net als ik – gek van al die mensen die zeiden dat je nog even moest genieten van je volle buik. Maar eerlijk, ik mis hem toch nog wel eens. Je weet altijd al dat dingen tijdelijk zijn. Daarom begin je op een bepaald moment aan kinderen, daarom werk je net een tandje harder om voor je 30ste promotie te krijgen. En op je huwelijksdag móet je wel eens gedacht hebben: “Wat als ik deze belofte niet kan houden?” Alles gaat voorbij. Ook de mooie tijden, maar ook de crisis.

Lees ook: Alles gaat voorbij

Je emoties zijn oké

Ik ben normaal gesproken emotioneel redelijk stabiel, maar in deze tijd is het elk moment van de dag anders. Als er niet zoveel aan de hand was, zou ik gaan twijfelen aan mijn psychische toestand. Maar ik weet, het is normaal. Omdat het zo’n mondiaal probleem is, heeft iedereen er mee te maken en dus weet je dat iedereen het er lastig mee heeft. Je bent geen mislukkeling, geen dramaqueen. Dit is gewoon vreemd en soms angstaanjagend. Ook hierbij kan mindfulness je helpen, door wel stil te staan bij je emoties en er niet over te oordelen. Het is niet erg dat je af en toe bang bent. Of dat je het thuisblijven misschien juist heerlijk vind. Het is niet erg als je je af en toe rot ergert aan je gezin. Dat hebben we allemaal wel eens. En als we alleen wonen, dan is het niet erg om tot de conclusie te komen dat we helemaal niet zo gezellig zijn. Dat hebben we ook allemaal. Rare tijden, rare emoties.

Eigenlijk zou het fijn zijn als je bij alle emoties die hebt – en die je vaak bij jezelf veroordeeld – zou weten dat iedereen ze heeft. Vaak zijn die emoties ook bij iedereen herkenbaar, alleen praten mensen niet zo vaak over hun persoonlijke issues als nu met corona.

Lees ook: Meditatie: wie ik elke dag 10 minuten ben

Je hoeft niks op te lossen

Wat ik heel erg vervelend vind aan deze toestand, is dat je het niet direct op kan lossen. Voor de coronacrisis merkte ik dat ik behoefte had aan meer dingen buiten de deur. Dus ik schreef me in voor een taalcursus om taalvrijwilliger te worden. Ook zette ik iets meer sociale afspraken op de kalender. Dat helpt je stemming onmiddellijk. Nu heb ik nog dezelfde behoefte, maar is er geen oplossing meer voor. Dat is frusterend, maar aan de andere kant ook wel weer relaxt. Er wordt niks van me verwacht. Heel veel dingen worden vanzelf opgelost als de crisis voorbij is. Ik kan kortom gewoon in het nu leven en de toekomst, die zien we dan wel weer.

Wat doe je eigenlijk precies?

Mindful door de coronacrisis

Deel dit artikel op Pinterest

Tegelijkertijd is dit natuurlijk ook hét moment om je bewust te zijn van je dagelijkse gedachtes, je routines en waar je je aandacht normaal aan besteedt. Het is het ideale moment om even stil te staan. Want mindfulness is ook bewustwording. En ik merk bijvoorbeeld dat ik – als ik minder ritme heb – soms als een kip zonder kop m’n ding doe en aan het eind van de dag heb ik geen idee wat ik heb gedaan. Omdat ik niet echt een schema heb. Inmiddels heb ik dat schema wel enigszins en probeer ik ook heel veel dingen te ‘timen’ met toggle. Hoeveel uren werk ik precies? Hoe vaak ga ik naar buiten en beweeg ik? Hoeveel tijd besteed ik aan mijn smartphone? En ook, wat doe ik eigenlijk uit routine, wat doe ik uit schuldgevoel en wat doe ik met veel plezier? Deze corona-uitbraak is het ideale moment om jezelf eens even onder de loep te nemen.

Kortom, als je een beetje mindful bent, kun je én beter omgaan met de situatie én je kunt er zelfs nog iets uithalen waar je later weer profijt van hebt. Maar het is hoe dan ook met vallen en opstaan.

Nog meer tips en informatie hierover vind je hier.

Hoe gaat het met jou?

Lees ook: Mindfulness | Wat is dat nu eigenlijk?
…en: Mindful met problemen omgaan


EreadersEreaders

1 reactie op “Mindful door de coronacrisis”

  1. Mooi verwoord! Dat precies dingen die ik ook moeilijk vind aan dit hele gebeuren, het niets kunnen doen, alleen maar afwachten. Het toch positief proberen te blijven terwijl er zoveel onzekerheid is (financieel en of het niemand in je directe omgeving raakt).
    Maar ik ben zeker wel ook bewuster aan het leven nu. En geniet meer nog dan anders ook van de kleine dingen (zonneschijn, vogeltjes, bloemen, kleuren).
    Giovanna Jansen onlangs geplaatst…Boeken met boekwinkels in de hoofdrolMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.