Bron: pixabay/g3gg0

Een ‘slow’ weekje (zonder social media, nieuws & ‘verbeter jezelf in 3 stappen’)

Waarschijnlijk viel het niemand op, maar ik was de afgelopen week weinig online te vinden. Voor een simpeler leven, besloot ik om alle factoren die de radartjes in mijn hoofd voortdurend aanzetten even links te laten liggen. Ik was gewoon benieuwd hoe dat was.

Hoewel ik ontzettend veel plezier haal uit de verschillende ‘invloeden’, zoals twitter, zelfhulpboeken en inspirerende podcasts, zorgen ze er ook voor dat ik de hele dag met allerlei dingen bezig ben in m’n hoofd. Voor een deel zelfgekozen onderwerpen en voor een deel bepaald door de waan van de dag. En die waan, dáár ben ik vooral een beetje klaar mee.

Het idee was eerst om nieuws en sociale media te schrappen, maar ik bedacht me dat al die dingen die ik ‘moet’ van mijn podcasts en zelfhulpboeken het leven ook niet simpeler maken (of nou ja, uiteindelijk wel hoop ik). En ik zei tegen mezelf dat ik maar twee avonden bezig mocht met m’n blog en iets minder opgefokt moest werken.

Je gaat slow of je gaat het niet.

Dus ja, ik lag praktisch voor apegapen op de bank, in het welbekende zwarte gat zonder hobby’s. Maar ik hield vol! 😉 Een overzichtje van wat ik leerde, per categorie.

Stoppen met nieuws

Dit was de minst moeilijke, aangezien ik al weinig nieuws keek. Ik irriteer me snel, is het niet aan het nieuws zelf, dan is het wel aan de slechte journalistiek (met mijn journalistieke achtergrond). En mijn wereldbeeld wordt er dus wat zwart van. Dus zeker iets wat ik door ga zetten. Overigens ben ik al een tijd terug gestopt met het kijken wat actualiteitenprogramma’s, wat ook erg goed bevalt! Ik irriteer me aan die overdaad aan meningen, helemaal omdat er bijna altijd een extra agenda achter die wij niet precies kennen.

Stoppen met social media

Behalve het updaten van de werk en MindStones social media (zonder dat ik mijn nieuwsfeed zie) en de twitter berichten in het kader van Echte Post is Cool was ik totaal afwezig. Het erge is, dat ik de eerste dag echt afkickverschijnselen had. Ik dacht er de hele tijd aan, ik voelde mee echt wat onwennig, net als met stoppen met roken. Daardoor realiseerde ik me vooral wat voor grote rol het heeft in het dagelijks leven. Als ik afwas, als ik sta te wachten op het eten, als iets anders nieuws doen, als ik fruit eet, er zijn echt talloze momenten op de dag dat ik op social media zat. Ongeveer op dezelfde momenten overigens dat ik vroeger rookte, dus blijkbaar heb ik het één beetje vervangen door het andere.

Een belangrijke reden overigens dat ik hiermee stopte, is dat ik soms boos word op mezelf als ik te lang zit te scrollen en dat het daarom vaker tegen dan vóór mijn geluksgevoel werkt. Na een lastige dag was ik social media bijna vergeten en totaal afgekickt eigenlijk. Ik heb vroeger wel eens challenges gedaan dat ik bijvoorbeeld pas na 21.00 uur op social media mocht kijken, maar nu dus een hele week niet en dat voelt eigenlijk nog veel fijner. Misschien dat ik het wel zo hou. En dat ik dan af en toe de timelines van mijn allerliefste vriendjes door scroll.

Stoppen met het lezen van zelfhulpboeken

Ik was net begonnen in ‘Steeds Beter’ van Gretchen Rubin, dus dit was wel een beetje pijnlijk, maar ik realiseerde me dat naast social media, ook zelfhulpboeken veel van me ‘vragen’. Hoewel ik dol ben op nieuwe doelenlijstjes, exceldocumentjes en m’n leven organiseren, kost het wel allemaal wel energie en tijd. Terwijl ik die dingen zónder het boek misschien niet had gedaan. Ook dit zette ik voor mijn ‘slow’ weekje dus even opzij.

Maximaal twee avonden per week bloggen

Toen ik begon met MindStones had ik bedacht om elke donderdag m’n blogs te schrijven en elke zondag de berichten klaar te zetten, in te plannen etc. De belangrijkse reden dat ik bij vorige blogs na een tijdje stopte, was dat de druk op een bepaald moment teveel werd. Door dit schema heb ik weinig druk. Alleen, je ziet nog iets dat niet goed moet, ik moet nog wat artikelen van m’n vorige blog afhalen, ik moet eigenlijk meer fans op Facebook, gastblogs schrijven voor anderen, Pinterest leren, meer nieuwsbriefabonnees… het is een oneindige lijst en de druk was er alweer.

Dus besloot ik voor mezelf (al twee weken geleden overigens) dat ik het gewoon hou bij twee dagen en inzet op organische groei zonder al teveel poespas. Gewoon een normaal gebruik van de social media kanalen, de artikelen interessant maken voor Google en wachten tot mijn fanbase groeit. Zo hou ik het gewoon tien jaar vol en dan heb ik vanzelf een groot aantal volgers en bezoekers! 😉

Stoppen met het luisteren van podcasts

Eén belangrijke reden dat mijn blogambities maar groeiden is dat ik een paar podcasts luister van million dollar bloggers. Dat is ook weer veel radartjes-werk en vreet energie en tijd. Hoewel ik er ook veel inspiratie van krijg overigens. Maar inspiratie kan soms ook een beetje de aandacht afleiden van de dingen die echt belangrijk zijn. Zoals werk en lievelingen enzo 🙂 Ook dit was erg fijn, ik had alleen een thriller als luisterboek en daar denk ik – buiten het luisteren – eigenlijk niet aan. Wat ook wel heel rustgevend was.

Minder bezeten werken

Omdat ik eigenlijk vind dat ik te weinig werk (omdat Anna anders naar opvang moet), ben ik altijd ontzettend streng op de tijden die ik wél werk en weinig flexibel om een keer wat anders te doen. Terwijl het op zich niet elke week even druk is, mijn man en ik heerlijk privétijd met elkaar door kunnen brengen onder schooltijd en je het leven sowieso een beetje relaxt moet aangaan. Dus heb ik iets meer ‘vrij’ genomen en wat meer’ s avonds gewerkt (ik had vanwege het minder bloggen toch wat ‘vrije’ avonden).

Maar wat gebeurde er dan precies?

Nou ja, tel daar een paar prachtige zomerdagen bij op en je hebt het leven dat mijn ouders vermoedelijk hadden toen wij klein waren. We klusten en zaten in de tuin, we gingen de hort op, de ‘later als ik tijd heb- troepjes‘ verdwenen sneller. Maar wat nog het meeste effect had denk ik, was dat ik veel meer klaar kreeg met werken. Niet alleen het kijken naar social media kost tijd, maar ook het bedenken van tweets (die ik vaak niet eens post) kosten tijd. En wat te denken aan al die nieuwe schema’s die ik ook tijdens mijn werk regelmatig maak. Nee, ik werkte eigenlijk minder dan normaal (omdat we meer samen op pad gingen), maar ik deed toch behoorlijk wat. Ook omdat ik soms ’s avonds dingen deed. Want ik kwam erachter dat ik sommige hersendode werkjes (zoals artikelen klaarzetten voor Historiek) beter ’s avonds kan doen, omdat mijn hoofd dan sowieso wat rustiger is. En ik denk zelfs dat ik iets sneller in slaap viel. Oh en ik was minder vaak boos op mezelf omdat ik weer afgeleid was. Dat werkte ook erg goed!

Kortom, ik ben nog steeds niet weer aan al die dingen begonnen, omdat ik niet goed weet waarom. Als mijn 16 uur durende luisterboek uit is, zal ik vast wel weer podcasts gaan luisteren en Steeds beter én Steeds leuker (die ik ook nog heb liggen) gaan zeker nog gelezen worden, maar vooralsnog stort ik me even op onze tuin en de andere dingen die ook gewoon heel leuk zijn. 🙂

Hoe probeer jij een beetje ‘slow’ te leven?

Ik ben 30+, getrouwd met Yuri en moeder van Anna (7). Ik werk als ZZP'er aan de grootste geschiedeniswebsite van NL en heb een (online) boekwinkel. Hierdoor ben ik elke dag bezig om efficiënter & doelgerichter te werken. En daar geniet ik heel mindful van :-)